Pisa & Siena

Ä°talya gezimizin son gününde Pisa ve Siena’ya gitmeye karar vermiÅŸtik. Ä°ki ÅŸehir de Floransa’ya çok yakın, fakat farklı yönlerde oldukları için, tren veya otobüsle seyahat edersek çok zaman kaybedeceÄŸimizi düşünerek cuma sabahı erkenden araba kiralayayıp yola çıktık. Gezinin şöförü yine bendim :) Barış haritadan yolu takip ediyor, Jordanka Ä°talya kitabından bize önemli bilgiler okuyor, Nikola da etrafı izleyerek uyukluyordu :)

Hava o gün inanılmaz sıcaktı. Önce kiraladığımız arabanın kliması olmadığını sanarak baya korktuysak da, biraz kurcalayınca klimayı çalıştırmayı baÅŸardık. EÄŸer o olmasaydı yolculuÄŸu tamamlayamayabilirdik. Pisa‘ya vardığımızda Jordanka’nın notları arasından ÅŸehirdeki ücretsiz park yerlerini bulup arabamızı oraya park ettik. Åžehir çok küçük olduÄŸundan Pisa kulesinin ve kilisenin olduÄŸu bölgeye yürüyerek gittik.

Åžehrin ortasındaki kanalı geçerek ara sokaklara daldık. Yürürken sıcak yüzünden gölgeden gölgeye atlamak zorundaydık, bu yüzden de hangi yol gölgeyse oradan yürüyerek ÅŸehir merkezine ulaÅŸtık. Pisa kulesinin olduÄŸu alan ÅŸehir merkezine çok yakındı. Buraya ulaÅŸtığımız ve kuleyi ilk gördüğümüz an herkesin aÄŸzından ÅŸu cümle çıktı: “Gerçekten de eÄŸriymiÅŸ!”

Ben 13 yaşındayken burayı ziyaret etmiÅŸtim, kulenin ne kadar eÄŸri olduÄŸunu hatırlıyordum, fakat bana bile kule o an yıkılmak üzereymiÅŸ gibi geldi. “O zamandan beri daha da eÄŸrilmiÅŸ olabilir mi?” diye düşünmedim deÄŸil :)

12. yüzyılda inşa edilmeye başlanan Pisa kulesi, 3. katına gelindiğinde eğrilmeye başlaması sebebiyle yarıda bırakılmış. Daha sonra 14. yüzyılda tamamlanan kule her yıl 1 mm eğrilmeye devam etmiş. Yaklaşık 5 derecelik eğime ulaşan kuleyi korumak amacıyla 1993 yılında eğimin ters yönünde toplam 870 ton ağırlığında taşlar inşa etmişler. Bunun yanında yine eğimin ters tarafında zeminden tonlarca toprak çıkararak kuleyi dengelemeye çalışmışlar. Bu işe yaramış, eğim azalmış ve kule 18. yüzyıldaki konumuna geri dönmüş! Uzmanlar bu kurtarma çalışmalarının kuleyi en az 300 yıl daha ayakta tutacağına inanıyorlar.

Bu gün iç kısımdaki 294 basamağı tırmanarak kulenin tepesine çıkmak mümkün. Kulenin dengesi ve insanların güvenliği için bir seferde yalnızca 40 kişinin çıkmasına izin veriyorlar. Barış, Jordanka ve Nikola buna cesaret edebileceklerinden emin olmadıkları için, bense sıcaktan bayılmak üzere olduğum için bu yukarı tırmanma işini önümüzdeki 300 sene içinde başka bir zamana bıraktık :)

Pisa’da eÄŸrilmekte olan tek yapı kule deÄŸil, aslında bakılırsa ÅŸehrin üzerine kurulduÄŸu zemin ve toprak yapısı yüzünden bir çok yapı zamanla eÄŸilmekte. ÖrneÄŸin vaftizhane (yukardaki fotoÄŸrafta yuvarlak bina) de 0.6 derece katedrale doÄŸru eÄŸilmiÅŸ durumda.

(Scuola Normale Superiore di Pisa; üniversite binası)

Pisa’dan sonra arabamıza atlayıp Siena’ya doÄŸru yola çıktık. Herkes sıcaktan yorgun düşmüştü, ama ben araba kullanırken sıkılmayayım diye nöbetleÅŸe uyukladılar.

Siena İtalya’nın en önemli, bu güne kadar en iyi korunmuÅŸ ortaçaÄŸ ÅŸehirlerinden biri, bu nedenle de her yıl çok sayıda turist burayı ziyaret ediyor. Åžehir, yapımı 13. yüzyılda tamamlanan duvarlarla çevrili. Bu duvarlar hem ÅŸehrin sınırlarını belirleyip ÅŸehri korumak için, hem de toprak kaymalarını önlemek için inÅŸa edilmiÅŸ. Åžehir daha sonra daha da büyümüş fakat merkez bu duvarların çevrelediÄŸi alandan oluÅŸuyor.

Biz de arabamızı bu duvarların dışındaki bir park alanına bıraktık ve ÅŸehri çevreleyen duvarlardan içeri girdik. Åžehir tepelik bir alana kurulduÄŸu için merkeze ulaÅŸmamız için epeyce tırmanmamız gerekiyordu. Buna güzel bir çözüm getirip ÅŸehrin belli yerlerine yürüyen merdivenler inÅŸa etmiÅŸler. Bir kaç kat bu merdivenlerden çıktıktan sonra Siena’nın büyülü sokaklarına ulaÅŸtık.

Siena’nın en önemli yapılarından biri katedrali. Bu katedral 1215.1263 yılları arasında Roma mimarisiyle siyah ve beyaz renklerde inÅŸa edilmiÅŸ.

DiÄŸer bir önemli yapı da Palazzo Pubblico, 800 yıllık belediye binası. Bu bina Siena’nın sembolü olan Piazza del Campo üzerinde bulunuyor. Piazza del Campo, Avrupa’nın en büyük ortaçaÄŸ meydanlarından biri. Çok deÄŸiÅŸik ve önemli bir mimari yapısı olan bu meydan deniz kabuÄŸu biçiminde ortaya doÄŸru eÄŸimli. Bu meydanda yılda iki kere Palio di Siena adı verilen antik roma döneminden beri devam eden at yarışları düzenleniyor.

(Piazza del Campo’daki “mutluluk çeÅŸmesi”)

Siena’daki gezimizi tamamladıktan sonra bu ortaçaÄŸ ÅŸehrinin duvarlarından çıkıp yeniden Floransa’ya doÄŸru yola koyulduk.

Bu gün Barış’la benim Ä°talya’daki son günümüzdü. Ertesi sabah trenle Milano’ya geçip oradan da uçakla Göteborg’a geri döndük. Jordanka ve Nikola da Nikola’nın konferansı için Milano’da kalıp gezmeye devam ettiler. Bir haftalığına da olsa dolu dolu geçirdiÄŸimiz masal gibi bir gezi yaptık. Bu gezi notlarımızı yazarken oraları ne kadar özlediÄŸimi yeniden farkettim. Ä°talya’da görülecek çok yerler var. Benim de listemde daha gezilecek çok ülke var, ama bir gün oralara yeniden gideceÄŸimi biliyorum.

(Kaynak: Pisa kulesi’nin düzeltme çalışmaları için burası)